Wednesday, May 8, 2013

Alkisah~

Kisah bermula dengan seorang pemuda bernama Ahmad (biasa la nama lain tak terlintas), miskin, kerja pun duit cukup-cukup je untuk bayar sewa bilik dengan makan dekat luar sekadar 5 kali je sebulan. alkisahnya bila suatu hari, Ahmad pulang ke rumah dengan perut yang berkeroncong bagaikan dilanda konsert okestra Wings........

Ahmad: laparnya... weh, tak ada makanan ke he?
Geng 1: maaf la.. aku pun tak masak lebih tadi. aku fikir kau balik lambat lagi. ya lah, mana la tahu dah makan dekat luar.
Ahmad: yeke, tak apa la kawan. puasa la kowt malam ni.

Suddenly,

Ahmad: ni apa tak bayar bil elektrik ni...
Geng 1: aku baru langsai pagi tadi der.
(and then)
Ahmad: ha, ada balik dah. masalah suis utama taman kita kot. eh, ada makanan la. siapa yang letak kat sini?
Geng 1: entah, ajaibnya. rezeki kita agaknya. jom la makan sikit. aku pun jamah maggi je tadi ni ha.

Maka mereka berdua pun layan la makanan yang ada atas meja tu. rakan lain yang lagi 3 tak balik lagi, outstation katanya (entah bila ada dia mensi). esoknya pulak, Ahmad ni terlupa la nak siapkan kerja penting bos dia suruh buat. and then,

Bos: ni apa malas sangat Ahmad. satu kertas kerja pun kamu tak boleh siapkan ke?
Ahmad: maaf la bos. kan saya dah kata rumah saya tak ada pc, jadi saya tak boleh nak siapkan la.

Suddenly,

Bos: kejadahnya nak blackout tiba-tiba dekat ofis kita ni. takkan la pembantu saya tak bayar bil pula.
Ahmad: entahla bos. cuba la nati panggil orang suruh check wiring dia.
(pap)
Bos: hidup dah. betul la tu wiring.
Ahmad: bos, secara tiba-tiba dan entah dari mana kerja saya siap dah bos. check la.
Bos: oh, kamu saja nak buat saya marah pagi-pagi ni kan?
Ahmad: tak bos, memang saya tak bawa balik kerja semalam.. sumpah.
Bos: tak payah nak main sumpah-sumpah sangat. bak sini, pergi sambung kerja.
Ahmad: ok bos.

Dan macam tu la kehidupan Ahmad pada hari-hari yang mendatang. asal ada masalah sikit je tempat yang dia berada tu mesti blackout, and then dia terus dapat good luck. mungkin ada rahsia disebalik semua kejadian ni. sejak dari hari tu juga la hidup Ahmad berubah. daripada yang miskin kepada kaya, daripada balaci bos je sekarang duduk bilik sebelah je dengan bos dia. hebat tak Ahmad???

p/s: gua saja je tulis camni...bosan kan

No comments:

Post a Comment